Blog
Home | Hoe zorg je ervoor dat je website ook vindbaar is?
Online vindbaarheid van je website

Hoe zorg je ervoor dat je website ook vindbaar is?

Hoera! Je hebt een nieuwe website. Met dank aan je uitstekende webdesign bureau ziet het er ook nog eens goed uit. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand die website eigenlijk te zien krijgt? Met alleen een mooi ontwerp kom je er helaas niet. Daarvoor moet je site ook vindbaar zijn via bijvoorbeeld Google, Bing of een andere zoekmachine. Een site kan wel technisch geoptimaliseerd zijn met SEO (Search Engine Optimization), maar daarmee sta je op de meeste termen waarschijnlijk nog lang niet bovenaan in Google. Zeker in Amsterdam kan dat lastig zijn, omdat veel bedrijven proberen te scoren in de hoofdstad. Daarvoor zul je dus een stuk meer moeten doen. Wat dat allemaal is? Dat vertellen we je!

Vind uit op welke zoekwoorden mensen zoeken

Om vindbaar te zijn wil je hoog in de zoekresultaten staan van veel gebruikte zoekmachines, met name die van Google natuurlijk. Daarvoor moet je natuurlijk wel weten op welke zoektermen er veel gezocht wordt. Dat doe je bijvoorbeeld via de Google Keyword Planner. Zo kun je zien welke zoekwoorden er veel gebruikt worden bij jou in de markt. Op deze zoekwoorden kun je dan ook het meeste verkeer binnenhalen.

Soms is de concurrentie erg sterk op een bepaald zoekwoord. Wat je dan het beste kunt doen is inzetten op zoekwoorden die net wat minder bezoekers trekken, maar waarbij het wel eenvoudiger is om op te scoren. Men zegt wel eens dat de beste plek om iets waardevols te verstoppen op pagina 2 van de Google zoekresultaten is, daar komt namelijk niemand. Aan half scoren heb je dus niets. Daarom kun je beter eerst inzetten op zoekwoorden waarbij het makkelijker scoren is.

Doe aan lokale SEO op stadsdelen

Lokale SEO is inzetten op lokale zoekwoorden. Je probeert bijvoorbeeld niet te scoren op ‘website laten maken’, maar op ‘website laten maken Amsterdam’. Dit is een meer toegespitste zoekterm en daarom bestaat er minder zoekverkeer op die pagina, maar ook minder concurrentie. In Amsterdam kun je dit nog een stukje verder trekken. Amsterdam is zo groot dat je ook lokale SEO kunt doen op verschillende stadsdelen en voorsteden van Amsterdam. Zet bijvoorbeeld in op ‘zoekwoord+Bos en Lommer’ bijvoorbeeld. Amsterdam is groot, meer dan 800.000 inwoners. Daarmee heeft Amsterdam meer inwoners dan Zeeland, Flevoland, Drenthe, Groningen of Friesland. Geen wonder dus dat bedrijven het graag goed doen in Amsterdam. Daar zit veel markt in. Als Amsterdamse ondernemer ben je op deze zoekwoorden vaak in het voordeel omdat jij daadwerkelijk in Amsterdam gevestigd zit. Je moet daar alleen wel één ding doen.

Meld je website aan bij Google Mijn Bedrijf

Om aan Google duidelijk te maken waar je gevestigd bent moet je wel even je website aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hier vul je onder andere je adres in. Zo wordt jouw website voor Google dus gekoppeld aan een fysiek adres. Wanneer iemand dus ‘zoekwoord+Amsterdam’ invoert, ben jij extra relevant voor de zoekmachine. Ze weten namelijk van jou dat je echt in Amsterdam zit en dat jij dus hebt wat de gebruiker zoekt.

Schrijf aparte SEO teksten voor verschillende zoekwoorden

Als je weet op welke zoekwoorden je wilt gaan scoren is het tijd om voor die zoekwoorden landingspagina’s aan te maken. Probeer hierin een goede structuur aan te houden en gebruik ieder zoekwoord zoveel mogelijk op één pagina. Zo is het voor een zoekmachine duidelijk waar men voor een bepaald zoekwoord informatie kan vinden. Bij een SEO tekst is het belangrijk om een zoekwoord te verwerken in de titel en om het ook één of twee keer terug te laten komen in een tussenkop. Bovendien hechten zoekmachines waarde aan pagina’s met veel content. Wees dus niet bang om rustig 1500 woorden per pagina te schrijven. Je content wordt dan als ‘rijk’ aangemerkt en scoort waarschijnlijk beter in de zoekresultaten.

Haal links binnen van andere sites

Ten slotte kun je Google doen denken dat jouw pagina goede content heeft door te zorgen dat het gedeeld wordt. Natuurlijk kun je links en rechts rondvragen of mensen een link naar je content willen plaatsen, maar je kunt ook actief aan linkbuilding doen. Schrijf bijvoorbeeld een gastblog voor een lokale nieuwswebsite waarin je vertelt over wat je doet en verwerk daarin een link naar jouw website. Hierdoor krijg je meer autoriteit bij zoekmachines.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een sportclub sponsoren. Deze willen vaak ook wel een link naar jouw website op hun site zetten. Sponsoring is dus niet alleen goed voor je reputatie, ook voor je SEO.

Webdesign specialist Amsterdam denkt met je mee

Wij zijn een full-service webdesign bureau. Wees dus niet bang om ook vragen te stellen die verder gaan dan alleen over het ontwerp van je website. Wij kunnen je altijd een stukje op weg helpen met SEO, schroom dus niet om vragen te stellen.

Lees ook...

Content van je website vullen

Teksten voor uw website uitbesteden

Als ondernemer weet u dat een sterke online aanwezigheid cruciaal
Contactinformatie

Perzikweg 11B
2321 DG, Leiden
085 303 5745

Openingstijden

Ma. t/m Vr. : 09:00 – 18:00

Cookie melding

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site verder te bezoeken gaan wij er van uit dat u instemt met onze Cookie voorwaarden.